A kutatócsoport a falusi kisiskolák hátrányos helyzetű diákjainak szociokulturális lemaradását és enyhítésének lehetőségeit vizsgálja.Ezzel összefüggésben feltárja a hátrányos társadalmi-gazdasági környezetben működő falusi kisiskolák jellemzőit, társadalomtörténeti kontextusait, a lokális társadalomban betöltött funkcióit. Vizsgálja a kistelepülések kisiskoláiban folyó pedagógiai munkát, elemzi a tanári attitűdöket, a hátrányos helyzettel és az etnikai hovatartozással összefüggő gyermeki hátrányok helyi sajátosságait, valamint az iskolai sikereket hátrányosan befolyásoló tényezőket.A nemzetközi tudományos eredményeket is felhasználva, a kutatócsoportban több szakmaterület szakemberei közösen dolgoznak ki a hátrányos helyzetű térségek falusi kisiskoláiban alkalmazható fejlesztési programot a gyermekek szociokulturális hátrányaiból fakadó iskolai lemaradások enyhítésére.
Munkacsoportok
1. Falusi kisiskolák jellemzői, helyzete.
- Kisiskolák a számok tükrében
- A faluközösség és az iskola. Az iskola közösségformáló és közösség megőrző ereje
- Falusi kisiskolák és társadalmi mobilitás
- Falusi kisiskolák leszakadó térségekben. Horizontális output: fejlesztési programok, pályázati eredmények
- Az iskola és a szülők kapcsolatának alakulása a falusi kisiskolákban
- Segítő szakemberek az iskolában és a környezetében
2. A hátrányos helyzetű térségek életminőséget befolyásoló tényezői.
- Lakás, lakhatás, anyagi depriváció
- A falusi kisiskolák lokális közösséghez való tartozása a társadalmi integráció és az identitás tükrében
- A munkaerőpiac, foglalkoztatás és a gyermekek egyenlőtlenségei, mobilitási esélyei
3. Szociális kompetenciák.
- A társas kompetenciák meghatározása
- A társas kompetenciák mérése
- A társas kompetencia hatása a tanulmányi eredményekre
- A hátrányos helyzetű gyerekek társas kompetenciáira, azok fejlesztésére irányuló kutatások fókuszpontjai, különös tekintettel a 2000-es évektől folytatott kutatásokra
- Társas kompetenciák fejlesztésére irányuló fejlesztő programok
- Integráció – szegregáció a sajátos nevelési igényű gyerekek vonatkozásában
4. Szociokulturális hátrányok.
- Szociokulturális hátrányok hatása az iskolai részvételre
- A lemaradt térségek kisiskolásainak hátrányai pszichológiai nézőpontból
- Digitális kompetencia
- Multietnikus és multikulturális oktatás, nevelés
5. A hátránykompenzálás módszertana iskolai környezetben.
- Hátrányból indulva falusi kisiskolákban – amit a számok mutatnak
- Hátránykompenzációk helyszínei – Tanodák
- Sajátos nevelési igényű gyermekek hátránykompenzálásának módszerei
6. Szociokulturális hátrányok mérésének módszertana.
1. Fejlesztőprogramok hatékonyság- és eredményességmérése
2. Tesztek és kérdőívek a szociokulturális hátrányok mérésére
3. Kompetenciák mérési lehetőségei
4. Jó gyakorlatok a szociokulturális hátrányok csökkentésére
7. Az iskola épületének szerepe a település életében és funkcionalitása az oktatásban.
- Külső, belső terek megjelenése, felszereltsége, funkciói
- A természetes és épített környezet kialakítása, funkciói az oktatásban
8. Családi miliő: a szegénységben élő családok, szülők élethelyzete.
- A veszélyeztetettség elméleti és konceptuális megközelítései – rizikófaktorok és védőfaktorok
- A szülők és szakemberek percepciói a gyermekvédelmi esetmunkában
- A családi miliő a hátrányos helyzetű családokban és annak pszichológiai hatásai a szociokulturális hátrányokra
- Sokproblémás családok