MTA-DE Falusi Kisiskolák Leszakadó Térségekben Kutatócsoport

A kutatócsoport a falusi kisiskolák hátrányos helyzetű diákjainak szociokulturális lemaradását és enyhítésének lehetőségeit vizsgálja.Ezzel összefüggésben feltárja a hátrányos társadalmi-gazdasági környezetben működő falusi kisiskolák jellemzőit, társadalomtörténeti kontextusait, a lokális társadalomban betöltött funkcióit. Vizsgálja a kistelepülések kisiskoláiban folyó pedagógiai munkát, elemzi a tanári attitűdöket, a hátrányos helyzettel és az etnikai hovatartozással összefüggő gyermeki hátrányok helyi sajátosságait, valamint az iskolai sikereket hátrányosan befolyásoló tényezőket.A nemzetközi tudományos eredményeket is felhasználva, a kutatócsoportban több szakmaterület szakemberei közösen dolgoznak ki a hátrányos helyzetű térségek falusi kisiskoláiban alkalmazható fejlesztési programot a gyermekek szociokulturális hátrányaiból fakadó iskolai lemaradások enyhítésére.

 

Munkacsoportok

1. Falusi kisiskolák jellemzői, helyzete.

  • Kisiskolák a számok tükrében
  • A faluközösség és az iskola. Az iskola közösségformáló és közösség megőrző ereje
  • Falusi kisiskolák és társadalmi mobilitás
  • Falusi kisiskolák leszakadó térségekben. Horizontális output: fejlesztési programok, pályázati eredmények
  • Az iskola és a szülők kapcsolatának alakulása a falusi kisiskolákban
  • Segítő szakemberek az iskolában és a környezetében

2. A hátrányos helyzetű térségek életminőséget befolyásoló tényezői.

  • Lakás, lakhatás, anyagi depriváció
  • A falusi kisiskolák lokális közösséghez való tartozása a társadalmi integráció és az identitás tükrében
  • A munkaerőpiac, foglalkoztatás és a gyermekek egyenlőtlenségei, mobilitási esélyei

3. Szociális kompetenciák.

  • A társas kompetenciák meghatározása
  • A társas kompetenciák mérése
  • A társas kompetencia hatása a tanulmányi eredményekre
  • A hátrányos helyzetű gyerekek társas kompetenciáira, azok fejlesztésére irányuló kutatások fókuszpontjai, különös tekintettel a 2000-es évektől folytatott kutatásokra
  • Társas kompetenciák fejlesztésére irányuló fejlesztő programok
  • Integráció – szegregáció a sajátos nevelési igényű gyerekek vonatkozásában

4. Szociokulturális hátrányok.

  • Szociokulturális hátrányok hatása az iskolai részvételre
  • A lemaradt térségek kisiskolásainak hátrányai pszichológiai nézőpontból
  • Digitális kompetencia
  • Multietnikus és multikulturális oktatás, nevelés

5. A hátránykompenzálás módszertana iskolai környezetben.

  • Hátrányból indulva falusi kisiskolákban – amit a számok mutatnak
  • Hátránykompenzációk helyszínei – Tanodák
  • Sajátos nevelési igényű gyermekek hátránykompenzálásának módszerei

6. Szociokulturális hátrányok mérésének módszertana.

1. Fejlesztőprogramok hatékonyság- és eredményességmérése

2. Tesztek és kérdőívek a szociokulturális hátrányok mérésére

3. Kompetenciák mérési lehetőségei

4. Jó gyakorlatok a szociokulturális hátrányok csökkentésére

 

7. Az iskola épületének szerepe a település életében és funkcionalitása az oktatásban.

  • Külső, belső terek megjelenése, felszereltsége, funkciói
  • A természetes és épített környezet kialakítása, funkciói az oktatásban

8. Családi miliő: a szegénységben élő családok, szülők élethelyzete.

  • A veszélyeztetettség elméleti és konceptuális megközelítései – rizikófaktorok és védőfaktorok
  • A szülők és szakemberek percepciói a gyermekvédelmi esetmunkában
  • A családi miliő a hátrányos helyzetű családokban és annak pszichológiai hatásai a szociokulturális hátrányokra
  • Sokproblémás családok

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 09. 29. 10:24